Transful

TRANSFUL

TÕSISELT? SA ÕPPISID 100 PII KOMAKOHTA PÄHE? YEAHHH.

Mälusport ei ole üldiselt liiga populaarne sport (jah, see on reaalne spordiala!) ilmselt põhjusel, et see tundub pealtnäha täiesti mõttetu. Võistlusaladeks on näiteks kaardipaki kaartide õige järjestuse, suvaliste nimede, binaarsete numbrite ja esemete meeldejätmine. Ma isiklikult ei usu, et mind kunagi mälu meistrivõistlustel võistlemas näeks, aga puhtast uudishimust tahtsin aimu saada, kuidas need mälusportlased ikkagi täiesti ebainimlikult pikki arve meelde jätavad. Seadsin endale eesmärgi jätta mälutehnikate abil meelde 100 pii komakohta. Järgnevalt näitan, kuidas ma seda tegin.

1. Iga number kui ese või olend.

Esmalt tuleb igale numbrile leida kujult sarnane ese (või olend). 

Minu “esemetähestik”:

1 = lambipost, küünal        6 = elevant

2 = luik                                7 = hüppetorn

3 = käerauad                      8 = lumememm

4 = purjekas                       9 = õhupall

5 = rase naine                    0 = ratas, rehv

2. Leiuta uus "tähestik".

Kui tavainimene vaatab neid pikki arve (nt pii komakohti) kui õudust kuubis, siis mälusportlane näeb seal lahti hargnevat hoopis lõbusat lugu, mis saab juhtuda, kui numbrid tõlgitakse ümber tähtedeks ja tähtedest tekib lugu. Selleks aga tuleb kasutusele võtta uus 10-täheline tähestik. 

Minu “mälutähestik”:

1 = E(smaspäev)       6 = L(aupäev)

2 = T(eisipäev)          7 = P(ühapäev)

3 = K(olmapäev)       8 = S (sarnase kujuga)

4 = M(älupäev)*        9 = A (enimkasutatud täht)

5 = R(eede)               0 = O (iseenesestmõistetav) 

Kuigi lähenemiseid sellise tähestiku loomisele on erinevaid (Dominic O’Brien alustab tavatähestikuga nagu A-B-C jne), kasutasin Tauri Tallermaa süsteemi. 

*Neljapäeva asemel kasutas ta mälupäeva, sest eesti keeles on rohkem m-tähega nimesid kui n-ga.

3. Kahekohaline arv = inimene

Järgmine samm on loodud tähestikule vastavalt leida igale kahekohalisele arvule initsiaalide poolest vastav inimene (kokku seega 100 erinevat inimest). Kasutada võiks erinevas valdkonnas tegutsevaid inimesi (isegi väljamõeldud tegelasi). Kui mõni lühend viib mõtte kohe mõne konkreetse inimese juurde, kuigi tema initsiaalid ei vasta arvule (nt SS võib viia Adolf Hitlerini), võib ka seda kasutada, sest põhiline eesmärk on, et sa jõuaksid selle “nimeni” võimalikult kiiresti ja suurema vaevata. Näiteks 41 = ME on minu jaoks Taylor Swift, sest tal on sellenimeline laul.

Minu inimesed:

06 = OL = Ott Lepland                    61 = LE = Ludovico Einaudi

21 = TE = Tommy Emmanuel         79 = PA = Pamela Anderson

35 = KR = Keanu Reeves                88 = SS = Severus Snape

47 = MP = Michael Phelps             94 = AM = Angela Merkel

53 = RK = Ragnar Klavan               00 = OO = Olav Osolin

4. Anna igale inimesele tegevus.

Kuna neid inimesi hakatakse mälupalee stseenidesse paigutama, on neile kõigile vaja anda ka konkreetne tegevus. Toon mõned enda näited.

21 = TE = Tommy Emmanuel = mängib kitarri

78 = PS = Patrick Swayze = teeb “Dirty Dancingu” tõstet                 

94 = AM = Angela Merkel = tukastab                  

5. Jaga suur arv gruppideks.

Pii komakohtade õppimisel jagasin 100 komakohta 20 grupiks ehk igasse rühma jäi 5 numbrit. Võtame ühe konkreetse näite: 59230

Esimene kahekohaline arv = isik

– Teine kahekohaline arv = isiku (23) tegevus

– Allesjäänud üksik number = tähe kujuga sarnane ese 

 

 

Ehk minu jaoks saab arvust 59230 järgnev stseen: 

Rowan Atkinson hüppab hüppenööriga 

(Tori Kelly tegevus) rehvi peal.

Kokku tuleb 100 pii komakoha puhul luua seega 20 sellist stseeni.

6. Aseta stseenid "peatustesse".

Selleks, et stseenide järjestus ei läheks omavahel segamini, tuleb välja mõelda 20-peatuseline mälupalee, mille peatustesse need stseenid asetada. Mälupaleeks sobib mõni teekond, mida sul on lihtne peas ette kujutada. Näiteks teekond koolist koju, koolimajas, kodus ülemiselt korruselt alumisele jne. Minu teekond sai näiteks alguse mu väikevenna legolauast ja lõppes tänava lõpus ühe maja garaažiga.


Ja niimoodi saigi kas-sul-pole-elu-laadis väljakutsest lõbus harjutus loovuses!