KREEKA TÄHESTIKU MEELDE JÄTMINE KASUTADES OMAENDA KODU
Kui me kohtame inimest, kes tundub meile tuttav, aga me ei suuda päris täpselt välja mõelda, kes ta on, hakkame me mõtlema, kus me seda inimest näinud oleme. Kui me astume mingisse tuppa eesmärgiga midagi teha, aga tuppa sisenemisel on mõte lendu läinud, liigume tavaliselt tagasi kohtadesse, kus olime mõned hetked tagasi viibinud, lootes kaduma läinud mõtte saba taas üles leida. Inimesele on omane mõelda asukohtade kontekstis, sest meie visuaalne mälu saab nii täistuuridel toimetada.
Teekonna meetod on mälutehnika, mille puhul millegi meelde jätmiseks kujutatakse ette mingit tuttavat teerada, millele lisatakse peatused, kuhu asetatakse näiteks mingid esemed, mis on vaja meelde jätta. Järgnevalt näitan, kuidas saaks seda meetodit kasutada kreeka tähestiku meelde jätmiseks.
1. PANE PAIKA TEEKOND
Kreeka tähestikus on 24 tähte ehk vaja läheb 24 peatusega teekonda. Mina kasutasin näiteks oma kunagist koolimaja, aga alustuseks toimib hästi ka enda kodu. Seda oskavad kõik selgelt visualiseerida. Alustada võiks kindlast alguspunktist (näiteks välisuks) ja edasi liikuda peatusest peatusesse päripäeva nii, et teekond omavahel ei lõikuks. Näiteks võivad peatused olla sellised: nagi, riidekapp, televiisor, tugitool, vaip.
2. JAGA TÄHED PEATUSTE VAHEL ÄRA
Kui kirjutasid kõik peatused endale välja (näiteks paberile või ehk lausa Excelisse), siis nüüd kirjuta iga peatuse järele üks täht kreeka tähestikust. Kreeka tähestik: ALFA, BEETA, GAMMA, DELTA, EPSILON, ZEETA, EETA, TEETA, IOOTA, KAPA, LAMBDA, MÜÜ, NÜÜ, KSII, OMIKRON, PII, ROO, SIGMA, TAU, ÜPSILON, FII, HII, PSII, OOMEGA.
3. HAKKA SEOSTAMA
Nüüd hakkab see kõige lõbusam ja loomingulisem osa. Ülesandeks on leida tähe ja peatuse vahel lööv seos, mida on visuaalselt mõnus ette kujutada. Kehtib reegel, et mida ebanormaalsem, seda paremini jääb meelde.
Et aidata fantaasial lennata, toon välja võimalikke mälutugisid:
– ALFA – alfaisane (hunt, mõni alfalik mees…Dwayne Johnson?)
– BEETA – peet, Peeta Mellark (“Näljamängud”), aabits (alfabeet)
– GAMMA – gammakiired (“Star Wars“), keegi Emma-nimeline
– DELTA – deltaplaan (lohelennuk), Tartu Ülikooli õppehoone
– EPSILON – Epp silohunniku otsas (Kärsin?)
– ZEETA – Catherine Zeta-Jones, Zeesari (Caesari) salat
– EETA – söömine (to eat), ehk mingid toitu mugivad tegelased?
– TEETA – raudselt tead mingit Teetu…Teet Margna?
– IOOTA – Yoda “Tähtede sõjast” või keegi, kes ei oota
– KAPA – hobune, kes kappab, nooremaid kõnetab ehk Kapabeibe
– LAMBDA – lammas, lambada tantsimine
– MÜÜ – Väike My “Muumitrollidest”, müügitädi
– NÜÜ – keegi piitsaga ja hõikab “Nõõ!” asemel “Nüü!”
– KSI – juutuuber ja poksija KSI
– OMIKRON – Albus Dumbledore, kes ütleb Weasley’le “Hommik, Ron!”
– PII – pii kui väga tuntud matemaatiline tähis (3,14)
– ROO – aerutamine (to row), toores (raw), rool, roosa
– SIGMA – sigala, kisma, Sigma kui DJ
– TAU – näitleja Tiina Tauraite, keegi annab kellelegi tou
– ÜPSILON – “Kus ta on?” “Ta lüpsil on.” ehk lehm ja lüpsimine
– FII – Finland (Soome lipp), Nintendo mäng “Wii”
– HII – hiinlane, “Hi!” (tšau), Hispaania, hi-hi-hi-hii
– PSI – “Gangnam Style’i” esitaja PSY
– OOMEGA – oomega-3 tabletid, “Oo, megalodon!”
4. VEEDA OMA MÄLUPALEES AEGA
Ei saa sellest kordamisest üle ega ümber. Kui kõik seosed on loodud, on parim viis enese testimiseks end teatud ajavahemike tagant testida (näiteks loed valjult tähestiku silmad kinni ette).. Iga visualiseerimisega muutub pilt tugevamaks ja seos kinnistub. Kui eesmärk saavutatud, võiks mälupaleed aeg-ajalt jälle külastada, sest siis on vajalikul momendil kohe kreeka tähestik varnast võtta.
Võtsin koos oma tiimikaaslastega selle sama väljakutse vastu ja siit saad näha, kuidas õnnestus: https://www.instagram.com/reel/Cx7zuc7hHXE/